Gracious Studios
Operations Director

Als Operations Director is Richard verantwoordelijk voor processen, structuur en de dagelijkse aansturing van het bureau. Direct leiding gevend aan Office, P&O, Project management en teamleads. Doel is om de organisatie klaar te maken voor de volgende stap in haar groei met daarbij klant tevredenheid en medewerkers tevredenheid voorop.

AkzoNobel
Product Owner
Landen websites

Als product owner was Richard verantwoordelijk voor het uitrollen van 14 landen websites. AkzoNobel is overgestapt op een nieuwe vormgeving, user experience en een nieuw CMS. Voor de 14 landen had Richard de verantwoordelijk om per land samen met de country representative de sitemap en de site structure te bepalen. Op basis hiervan het content plan en het proces te bepalen, deels op basis van global content en deels local content, en het content team aan te sturen. In deze rol had Richard direct contact met alle landen en het corporate web management team.

Suitsupply
Product Owner E-commerce

Als Product Owner e-commerce was Richard verantwoordelijk voor het uitrollen van een hele nieuwe serie configurators. Hiervoor is een platform gebouwd op een volledig nieuw framework. Als Product Owner was Richard verantwoordelijk voor alle onderdelen van het configurators product, van concept/design, productafbeeldingen tot data/datamanagement, microservices en rapportages. Er is een volledig dynamisch en schaalbaar platform gebouwd zodat het opzetten van verschillende nieuwe configurators voor alle productlijnen die Suitsupply en Suistudio voeren eenvoudig en snel kan plaatsvinden.

Logo Concept Communicatie
Logo Concept Communicatie
Logo Concept Communicatie
KPN
Product Owner Mybee

In 2008 heeft KPN voor het eerst de kindvriendelijke browser Mybee ontwikkeld. KPN heeft Richard gevraagd om namens haar als Product Owner hier een nieuwe invulling aan te geven, gericht op het huidige media gebruik van kinderen tussen de 2 en 6 jaar. Het gebruik van tablets is in de meeste huishoudens geïntegreerd en kinderen maken daar op steeds jongere leeftijd gebruik van. Vanuit die gedachte is er een gehele nieuwe Mybee app voor Android en IOS ontwikkeld. Tevens is er ter ondersteuning een nieuwe website ontwikkeld.

Born05 & 5IVE
Operations manager & programma manager

Binnen Born05 heeft Richard meerdere rollen mogen vervullen. Van programma manager voor multinationals als KLM en KPN tot operations management voor Born05 & 5IVE intern. Programma management was nieuw binnen Born05 en daar heeft Richard de eerste aanzet voor gedaan. De ingeslagen weg wordt nu intern verder doorontwikkeld. Vanuit zijn rol als operations manager heeft Richard waar nodig structuur aangebracht binnen Born05 & 5IVE. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de verhuizing van het bedrijf naar het schitterende Maliehuis in Utrecht.

IJsfontein Interactive Media
Operationeel manager
Herstructurering organisatie

Naast het project procesoptimalisatie dat Richard voor IJsfontein heeft uitgevoerd bleek er sterke behoefte aan een herstructurering van de interne organisatie. Om dit vorm te geven heeft IJsfontein hem gevraagd om op interim basis de functie van operationeel manager op zich te nemen. Binnen deze functie valt de verantwoordelijkheid van het optimaliseren van onder andere personeelszaken, planning, finance, officemanagement en de projectorganisatie. Daarnaast heeft Richard op interim basis de functie van teamleider projectmanagement op zich genomen.

IJsfontein Interactive Media
Adviseur
Procesoptimalisatie & taakgericht samenwerken

IJsfontein is de afgelopen jaren flink gegroeid in naam en in grootte van het bedrijf. Mede door deze groei was IJsfontein op zoek naar de juiste opzet van de interne organisatie. Daarom werd Richard gevraagd om de organisatie te bekijken en een plan uit te werken voor procesoptimalisatie en het taakgericht samenwerken te verbeteren. Ook was hij betrokken bij de uitvoer van de plannen en kan hij op deze wijze tussentijds bijsturen en verder optimaliseren.

Damen Shipyards
Projectmanager
Redesign corporate website

Damen Shipyards is een van de grootste scheepsbouwers ter wereld. Om de uitstraling van de corporate website te laten aansluiten bij de kwaliteit van haar schepen heeft Damen Shipyards aan Richard gevraagd de leiding te nemen over het redesign. Na de analyse van de behoeften heeft Richard een multidisciplinair en multicompany team samengesteld uit 8 verschillende bedrijven en totaal 19 teamleden die allemaal gericht waren op hun de onderdelen binnen hun specifieke vakgebied. Richard het gehele proces van strategie tot livegang, nazorg en training geleid.

Damen Shipyards
Projectmanager
CMS selectie

Damen Shipyards in Gorinchem had de behoefte om de online communicatie sterk te verbeteren. Een van de onderdelen was de ontwikkeling van een geheel vernieuwde website. Om een goede basis voor de komende jaren te leggen heeft Damen Shipyards Richard gevraagd een CMS selectietraject uit te voeren. Na zorgvuldig alle wensen van de diverse stakeholders geïnventariseerd te hebben in de combinatie marketing, communicatie  en sales was er een pakket geselecteerd. Hierbij hielden we uiteraard rekening met alle wensen en mogelijkheden waarmee Damen Shipyards de komende jaren een grote stap kan maken in haar wereldwijde online activiteiten.

Media Catalyst
Projectmanager
Alcatel Lucent, Immersive Communication project

In opdracht van Media Catalyst heeft Richard het projectmanagement gedaan voor de analyse en concept fase van een Immersive Communication platform voor Alcatel Lucent. Een sterke synergie ontwikkelen tussen het creatieve proces, de technische mogelijkheden en de wensen van de diverse business units binnen Alcatel Lucent bracht een mooie en complexe uitdaging met zich mee. De verdere realisatie van het project is door Alcatel Lucent zelf uitgevoerd. Frank Gebruers was vanuit Alcatel Lucent Antwerpen samen met Richard partner in projectmanagement.

Tribal DDB
Projectmanager
Budweiser Bud House, FIFA WK 2010

Budweiser sponsorde het FIFA WK 2010 in Zuid Afrika en als onderdeel van Budweiser United is The Bud House gelanceerd. Dit was een interactieve realityserie met 32 voetbal fans uit alle deelnemende landen die een periode onder één dak leefden. Fans volgden alles via YouTube, Facebook en Twitter en we genereerden wereldwijd meer dan 1.4 miljoen views. Op Facebook kreeg de campagne meer dan 1 miljoen fans. Deze opdracht voerden we uit in opdracht van Tribal DDB Amsterdam & DDB Chicago. De videocontent produceerden we samen met de Hollywood studio RSA Films in Zuid Afrika. Als projectmanager werkte ik samen met Tim Voors (creatief directeur) en Peter Hayden (account directeur). De coördinatie voor Budweiser en DDB Chicago werd vanuit de USA verzorgd door Ashley Vinson.

Budunited
Budunited
Budunited
BudHouse Pool
BudHouse Pool
BudHouse Pool
BudUnited Screen
BudUnited Screen
BudUnited Screen
Slide 5
Slide 5
Slide 5
FIFA logo
FIFA logo
FIFA logo
Concept Communicatie
Adviseur
Online strategie NMF

Concept Communicatie is een fullservice communicatiebureau dat middelenvrij denkt met vooral veel  offline kennis en ervaring. Voor haar klant Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds heeft Richard als adviseur samen met Concept Communicatie ervoor gezorgd dat er een nieuwe website kwam. De grootste uitdaging was met name de veelzijdige informatie voor de verschillende doelgroepen goed en helder weergeven. Op basis van het advies is er samen met alle doelgroepen een mooi eindresultaat behaald.

Logo Concept Communicatie
Logo Concept Communicatie
Logo Concept Communicatie
The People’s Valley
Operationeel manager & project director

Als operationeel manager heeft Richard 5 expertise teams en hun teamleiders begeleid en was hij verantwoordelijk voor het verbeteren van samenwerking en processen. Een van de taken was het creëren van een optimale bezetting ten opzichte van de hoeveelheid werk, waardoor een deel van een reorganisatie bij hem kwam te liggen. Als project director en lid van het managementteam kreeg Richard de mogelijkheid om enerzijds draagvlak te creëren voor het nieuwe team en anderzijds kon hij bezig zijn met de dagelijkse aansturing en beleid van het bureau.

The People’s Valley
The People’s Valley
The People’s Valley
Satama Design & Development
Operationeel manager & teamleider projectmanagement

Binnen Satama is Richard teamleider projectmanagement geweest en later interim operationeel manager. Als teamleider projectmanagement was hij verantwoordelijk voor de professionalisering van het projectmanagement en de bijbehorende processen. De nieuwe structuur en de processen hebben het niveau van meetbaar verbeterd. Vervolgens kreeg Richard op interim basis de verantwoordelijk voor alle operationele taken van Satama Nederland waarbij de fusie van Satama Nederland en LBi Lost Boys de grootste uitdaging was.

Lost Boys
Projectmanager

Bij Lost Boys was Richard verantwoordelijk voor meerdere projecten van interactieve campagnes en e-commerce- en communicatieplatforms tot mobiele oplossingen, corporate websites en digitale televisie.

Voorbeelden van projecten zijn:

  • Nationale Spoorwegen: redesign van ns.nl en routeplanner
  • Bouwfonds: redesign corporate website
  • KLM: redesign internationale platform klm.com en bookingstool
  • Vliegwinkel: redesign e-commerceplatform